Liturgia i służba
W czasie Ostatniej Wieczerzy ustanowienie sakramentów Eucharystii oraz kapłaństwa, a także przykład służby bliźniemu zostały przez Pana Jezusa powiązane. Liturgia została związana ze służbą.
2021-04-01
Rozważanie do liturgii Słowa: 1 Kor 11, 23-26 i J 13, 1-15
Wielki Czwartek
Wielki Czwartek to wspomnienie Ostatniej Wieczerzy, jaką Jezus spożył wraz z apostołami przed swoją męką. Wieczerza ta ukazana jest dziś w liturgii słowa w dwóch odsłonach. Pierwszą z nich przybliża nam św. Paweł w ramach drugiego czytania. W krótkim i treściwym opisie przedstawia ustanowienie dwóch, powiązanych ze sobą sakramentów: Eucharystii i kapłaństwa. Św. Paweł pisze: „Pan Jezus tej nocy, kiedy został wydany, wziął chleb i dzięki uczyniwszy połamał i rzekł: «To jest Ciało moje za was [wydane]. Czyńcie to na moją pamiątkę». Podobnie, skończywszy wieczerzę, wziął kielich, mówiąc: «Ten kielich jest Nowym Przymierzem we Krwi mojej. Czyńcie to, ile razy pić będziecie, na moją pamiątkę». Jeśli dwukrotnie w tak krótkim tekście padają słowa: „Czyńcie to na moją pamiątkę”, to dzieje się tak dlatego, że Jezus pragnie, aby Jego słowa i gesty były ponawiane w przyszłości. Jeśli przekazuje te słowa apostołom, to znaczy chce, aby czynności te były wykonywane przez nich samych, a potem przez ich następców, czyli biskupów i kapłanów.
Słowa św. Pawła stanowią zatem zachętę do dbałości o liturgię Eucharystii, bo stanowi ona samo centrum życia chrześcijańskiego. Pośrednio słowa Apostoła są też wezwaniem do modlitwy za tych, którzy tę liturgię sprawują, czyli za kapłanów, oraz do modlitwy o nich, by ich nigdy nie zabrakło. Jeśli zabranie kapłanów, zabraknie Eucharystii. Jeśli zabraknie Eucharystii, to nie będzie się uobecniało Ciało i Krew Jezusa. Zabraknie pokarmu duchowego na drogę do wieczności.
Dzisiejsza liturgia słowa ukazuje też drugą odsłonę Ostatniej Wieczerzy. Ciekawa rzecz: św. Jan, jako jedyny z Ewangelistów nie przedstawił ustanowienia Eucharystii, natomiast zatrzymał się nad tym, co w Wieczerniku wydarzyło się bezpośrednio przed posiłkiem. Jezus „wstał od wieczerzy i złożył szaty. A wziąwszy prześcieradło nim się przepasał. Potem nalał wody do miednicy. I zaczął umywać uczniom nogi i ocierać prześcieradłem, którym był przepasany”. A potem wyjaśnił: „Jeżeli więc Ja, Pan i Nauczyciel, umyłem wam nogi, to i wyście powinni sobie nawzajem umywać nogi”. Pan Jezus dał przykład służby i wezwał do czynnej miłości względem bliźnich.
W czasie Ostatniej Wieczerzy ustanowienie sakramentów Eucharystii oraz kapłaństwa, a także przykład służby bliźniemu zostały przez Pana Jezusa powiązane. Liturgia została związana ze służbą. Węzłem wiążącym stała się miłość Jezusa do człowieka: „Jezus wiedząc, że nadeszła Jego godzina przejścia z tego świata do Ojca, umiłowawszy swoich na świecie, do końca ich umiłował”. Wyrazem tego umiłowania była Jego postawa służby w Wieczerniku oraz ofiarowanie siebie: najpierw w Eucharystii, potem na krzyżu.
Liturgia i służba powinny być powiązane w życiu chrześcijańskim. Tak też powinno się dziać w duszpasterstwie chorych. Zresztą w wielu placówkach medycznych i opiekuńczych znajduje się kaplica, w której sprawowana jest Eucharystia. I liturgia i służba choremu – pod jednym dachem szpitalnym czy hospicyjnym! Jak w wieczerniku! Bo chory – potrzebuje zarówno opieki i leczenia, jak i Ciała Pańskiego, które uobecnia się na liturgii i jest przynoszone do jego łóżka.