Akcja #szanujmedyka

Celem akcji #szanujmedyka jest przypomnienie o potrzebie wzajemnego szacunku, jaki przecież należy się wszystkim, a zwłaszcza ludziom ratującym innym życie.

zdjęcie: Śląska Izba Lekarska

2021-04-23

Zniewagi, wulgarne ataki słowne, a nawet fizyczne – z taką rzeczywistością codziennie mierzą się pracownicy ochrony zdrowia. Zalewa ich fala hejtu i agresji, o wiele większa niż przed lub na początku pandemii, bo do koronasceptyków dołączyli antyszczepionkowcy i zwolennicy różnych teorii spiskowych. 

Wobec ośmieszania, nienawiści, zastraszania, a nawet grożenia, pielęgniarki i położne, ratownicy medyczni, farmaceuci, opiekunowie medyczni, salowe, sanitariusze, rejestratorki, a także lekarze czują bezsilność. Coraz częściej medycy boją się, że ktoś mógłby użyć narzędzia innego niż słowo. – Wyzywali nas od „kowidowców”, popychali nas. – Zdarzają się pacjenci agresywni i wulgarni. – Czasem są próby zastraszenia, grożenia, a czasem są to rękoczyny  – tłumaczą.  

Dlatego Śląska Izba Lekarska i Śląski Uniwersytet Medyczny, po sygnałach z Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego im. prof. K. Gibińskiego SUM w Katowicach, chcą mówić głośno o fali hejtu zalewającej pracowników ochrony zdrowia. – Żyjemy w czasach, gdzie jesteśmy obciążeni ciężarem pandemii. Zarówno po stronie pacjentów, jak i po stronie lekarzy, ale musimy pamiętać o tym, że to zmęczenie może wywoływać różne niepożądane reakcje. Dlatego tym bardziej, w tych ciężkich czasach, musimy pamiętać, aby siebie szanować – mówi prof. dr hab. n. med. Tomasz Szczepański, Rektor Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach. 

Celem akcji #szanujmedyka jest przypomnienie o potrzebie wzajemnego szacunku, jaki przecież należy się wszystkim, a zwłaszcza ludziom ratującym innym życie. – Pacjenci coraz częściej próbują wywierać na nas presje poprzez straszenie, hejt, próbę agresji słownej, grożenie pisaniem skarg. Ludzie oczekują od nas empatii, ale ta empatia nie narodzi się z hejtu i agresji. Akcja, ma zwrócić uwagę na tak elementarne potrzeby, jakimi są wzajemne zaufanie  i życzliwość w relacji pacjent – medyk. Medycy służą pacjentom i starają się zawsze jak najlepiej wykonywać swoją pracę. Oczekują jednego – zrozumienia –  że nie wszystko zależy od nich, że nie zawsze proces leczenia kończy się sukcesem  podkreśla dr n. med. Tadeusz Urban, Prezes Okręgowej Rady Lekarskiej w Katowicach. 

Jednym z elementów akcji, prowadzonej w porozumieniu z samorządem pielęgniarek i położnych, ratownikami medycznymi i farmaceutami, są noszone na fartuchach i kombinezonach plakietki z hasłem „Szanuję Ciebie, Szanuj Mnie!”. Medycy nosić je będą z nadzieją, że to wołanie przynajmniej niektórych pobudzi do refleksji.

Autorzy tekstów, pozostali Autorzy, Najnowsze, bieżące

nd pn wt śr cz pt sb

27

28

29

30

31

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

1

2

3

4

5

6

7

Dzisiaj: 22.11.2024