O źródłach nadziei
Z Księgi Psalmów. W Bogu bije źródło prawdziwej nadziei. Proszę o otwarcie Pisma świętego na Psalmie 146
2021-07-09
Ostatnie pięć psalmów Psałterza rozpoczyna się od hebrajskiego zwrotu haləlû jāh, który zazwyczaj nie jest przekładany. W językach nowożytnych przyjął się on
Psalm 146 jest hymnem indywidualnym, ale podejmuje kwestię całej wspólnoty. Pod względem treści jest poematem dydaktycznym, w którym dominuje poczucie zaufania. Pośrednio odnosi się również do kwestii społecznych.
Wyróżniamy w nim: wprowadzenie – wezwanie do chwalenia Jahwe (wersy 1-2); przestrogę (wersy 3-4); pozytywne pouczenie i przykłady interwencji Jahwe (wersy 5-7b); ciąg dalszy przykładów interwencji Jahwe (wersy 7c-9); myśl końcową – nieprzemi
Znajdująca się w Septuagincie grecka wers
Początek tego psalmu stanowi odpowiedź na wołanie poprzedniego psalmisty, który wzywa: „niech usta moje głoszą chwałę Pana, by wszelkie ciało wielbiło Jego święte imię” (Ps 145, 21). Orant otwiera swoją pieśń klasyczną formułą rozpoczynającą hymny, czyli wezwaniem do chwalenia Jahwe i równocześnie przedstawia,
W wersach 3-4 odczytujemy aspekt pouczający (mądrościowy) psalmu. Autor natchniony przestrzega, że żaden człowiek, nawet najdostojniejszy, nie zagwarantuje pełnego oparcia i bezpieczeństwa, gdyż także i on przeminie, stając się prochem (zob. Księga Rodzaju 3, 19; Pierwsza Księga Machabejska 2, 63). Nadzie
Wypowiedź zawarta w wersach 5-7b, stanowi kontrast wobec dwóch poprzednich wersów. Stwierdzenie „Szczęśliwy, komu pomocą jest Bóg Jakuba” (wers 5), nawiązuje do Psalmu 1, w którym przedstawiono dwie drogi życia: z Bogiem i bez Niego. Autor tego psalmu podkreśla natomiast dwa źródła nadziei: poza Bogiem (wersy 3-4) i w Bogu (wersy 5-10). Precyzyjnie uzasadnia, dlaczego warto trzymać się Boga Jakuba (Jakub, to jeden z patriarchów, syn Izaaka i Rebeki, a brat Ezawa /zob. Księga Rodzaju 25, 19-34/). Po pierwsze dlatego, że Bóg jest stwórcą całego świata i jest wierny swojemu dziełu (wers 6). Po drugie jest wrażliwy na to wszystko, co się dzieje z człowiekiem. Całą listę interwencji Boga psalmista wylicza od wersu 7, przechodząc w dalszej jej części w formę powtórzeń (anafory) litanijnych (wersy 7c-9).
Bóg jest dobry, ale nie pobłażliwy. Ten, kto postępuje niegodnie człowieka (niesprawiedliwie), zostanie ukarany. Jego droga życia pobiegnie do nikąd (wers 9c). Z perspektywy całego Nowego Testamentu wiemy już, że droga człowieka grzesznego (który nie chce własnej poprawy przez otwarcie się na Boże Miłosierdzie), jednak gdzieś prowadzi. Jej miejscem docelowym jest piekło.
Wers 10 jest najważniejszym uzasadnieniem, dlaczego warto trzymać się Boga. On jest bowiem Królem, który trwa przez wieki („z pokolenia na pokolenie”). Nadzie
Psalmista 146, prawdopodobnie głosił starą prawdę nowemu pokoleniu wyznawców Jahwe o konieczności wychwalania i zaufania Bogu (por. L.C. Allen,
Pokolenia się zmieniają, ich języki, stroje, ideologie, kultura i technika, ale w każdym pokoleniu ważne jest fundamentalne pytanie: gdzie poszczególni ludzie chodzą po nadzieję?
Korzystając z myśli tego psalmu, można zadać jeszcze jedno pytanie: powiedz mi, gdzie chodzisz po nadzieję, a powiem ci, kim jesteś.
Zobacz całą zawartość numeru ►