O pamiętaniu ponownie
Z Księgi Psalmów. Bóg nigdy nie odwrócił się od człowieka. Proszę o otwarcie Pisma świętego na Psalmie 106.
2021-12-01
Psalm 106 nawiązuje do stylu i treści Psalmu 105. Przypominając wydarzenia z historii narodu wybranego, podejmuje refleksję nad zdarzeniami z teraźniejszości. Jest jednak zasadnicza różnica pomiędzy nimi. O ile Psalm 105 ukazuje pasmo Bożych dobrodziejstw wobec Izraelitów, tak Psalm 106 przypomina szereg niewierności i buntów tegoż narodu. Przypomina również, że pomimo odchodzenia ludu od Boga, Bóg nie odszedł od człowieka.
Układ psalmu: I. Wezwanie do uwielbiania Jahwe i prośba o Jego przychylność (w. 1-5); II. Wyznanie winy (w. 6); III. Pierwsza sekwenc
Rozpoczynający psalm wers 1, otwiera również w Ps 107, 1 oraz 118, 1. Wzywa on do uwielbiania Jahwe i równocześnie podaje powód tego działania, wyliczając dwa przymioty Boga: łaskawość (hesed) i dobroć (tôb). Zwłaszcza przymiot pierwszy (hesed) zasługuje na szczególną uwagę, gdyż posiada on bardzo bogate pole znaczeniowe: „wierność”, „dobroć”, „przychylność”, „łaskawość”. Można go streścić jednym polskim słowem „miłość”, która w relacji Bóg – człowiek trwa wiecznie.
Psalmista jest świadomy ułomności i ograniczoności człowieka w możliwościach scharakteryzowania istoty Boga (w. 2), dlatego nie rozszerza tej kwestii, ale wskazuję na naturę człowieka i jego pragnienie szczęścia. Będzie on szczęśliwy tylko wtedy, gdy będzie go cechować prawość życia, czyli postępowanie według rad Boga (w. 3). Wskazówka ta stoi w mocnej opozycji wobec tego wszystkiego, co czytamy w części historycznej tego utworu (w. 6-46), dlatego orant prosi Boga o przychylność, o spojrzenie na niego oraz na jego naród przez pryzmat miłosierdzia i potrzebnej ludowi pomocy (w. 4-5).
Orant,
Czas wędrówki przez pustynię do Ziemi Obiecanej był okresem różnych form buntu wobec Boga i Jego wybrańców. Konsekwencją odrzucenia Bożych wskazań, co w praktyce oznaczało brak ufności wobec Jego zamiarów (wers 13), była żądza i nieustanne niezadowolenie (w. 14). Bóg zapewniał ludowi wszystkie środki do życia, ale z powodu ciągłego ich marudzenia dopuścił doświadczenie choroby, którą prawdopodobnie był dur brzuszny (w. 15; Księga Wyjścia 16; Księga Liczb 11, 33-34).
Do pogardy wobec Boga, doszła jeszcze zawiść ludu wobec Jego wybrańców – Mojżesza i Aarona (wers 16; Księga Liczb 16). Z pośród grupy około 250 mężczyzn buntowników, imiennie wyliczono dwóch: Datana i Abirama. Mojżesz nakazał społeczności usunąć się z obszaru gdzie przebywali buntownicy, a ci zostali ukarani śmiercią. Wszyscy oni zginęli w nagle powstałej rozpadlinie w ziemi. Dzieła spustoszenia dokończył ogień (wersy 17-18; Księga liczb 16, 16 – 17, 15).
Kolejne wersy (19-22) przypominają najcięższe wykroczenie ludu wobec Boga,
Cechą wędrujących ku Ziemi Obiecanej Izraelitów była ich cykliczna niewierność Bożym decyzjom. Kolejnym tego przykładem stała się mis
„Przede wszystkim niech nigdzie i z żadnego powodu nie dochodzi do głosu to zło, którym jest szemranie, w
Wersy 28-31 są następnym zapisem niewierności Izraelitów. W tej sekwencji znajdujemy przypomnienie wydarzeń w Szittim, gdzie Moabici czcili kananejskie bóstwo Baal-Peora (Baal znaczy pan, a Peor to miejscowość w ziemi Kanaan). Do kultu tego bożka przyłączyli się niektórzy Izraelici. Zakres zła poszerzyli także o nierząd z Moabitkami. Dopiero stanowcza reakc
Pośród tragicznych wydarzeń z historii całego ludu, psalm ten opisuje również osobisty dramat jednego człowieka, będące przywódcą tegoż ludu – Mojżesza (wersy 32-33). Dotyczył on kwestii wody, której brakło podczas pustynnej wędrówki. Mojżeszowi prawdopodobnie zabrakło zaufania Bogu w Jego zaradczość wobec po
Lud nie wyciągnął nauki z wydarzeń związanych z kultem bóstwa Baal-Peora i związał się ponownie z innymi narodami oraz ich bożkami, co doprowadziło do bałwochwalstwa, a nawet składnia ludzi w ofierze (wersy 34-39; Księga Jeremiasza 7, 31; 19, 4-5; 32, 35), co w religii Jahwe było surowo zabronione (Księga Kapłańska 18, 21; Księga Powtórzonego Prawa 12, 31). Postępowanie to „rozpaliło gniew Jahwe” (wers 40; Księga Ezechiela 16, 20-21; 20, 31; 23, 36-37). Tam, gdzie człowiek odwraca się od Boga, bardzo często zwraca się przeciwko człowiekowi, zwłaszcza temu, który sam nie może się bronić, gdyż jeszcze się nie narodził, albo jest zbyt mały, zbyt schorowany lub zbyt stary.
W historii narodu wybranego „gniew Boga” urzeczywistnił się między innymi w rozłamie państwa Izrael w 931 r. na dwa niezależne królestwa (Izraelskie - Północne i Judzkie - Południowe), w na
Wers 47, który znalazł swoje powtórzenie w Pierwszej Księdze Kronik 16, 35, może wskazywać, że utwór ten powstał w czasie niewoli babilońskiej. Wyraża tęsknotę nie tylko za wolnością i jednością narodu, ale przede wszystkim za wspólnym uwielbianiem Boga. Duma z życia z Bogiem, przeradza się w mądrość bycia z człowiekiem i społecznością ludzką.
Ostatni wers 48 jest doksologią (wychwalaniem Boga) kończącą Czwartą Księgę Psalmów (
Psalm 106 jest nośnikiem głębokiej skruchy za grzeszną przeszłość, ale i nie lepszą teraźniejszość. Jest równocześnie nośnikiem nadziei, która pozwala wciąż na nowo podejmować trud oraz łaskę życia według wskazań Boga.
Zadziwia tak cykliczne odchodzenie narodu wybranego od Boga, pomimo niepojętych dla nas cudów w
Zobacz całą zawartość numeru ►