O Bogu, który jest Sędzią nieuniknionym
Z Księgi Psalmów. Bóg widzi postępowanie każdego człowieka. Proszę o otwarcie Pisma Świętego na Psalmie 75.
2022-01-03
Bez większych trudności potrafimy wyróżnić w Psalmie 75 poszczególne jednostki tematycznie, ale nie możemy dokładnie umiejscowić go w którymś z gatunków literackich czy zaszeregować pośród jednej z grup psalmów. Może być on bowiem pieśnią ku czci Jahwe-Sędziego albo też utworem dydaktyczno-upominającym.
Układ pieśni: zdanie otwierające – wspólne wychwalanie Boga (wers 2); pierwsza wyrocznia Boga – sąd (wersy 3-6); komentarz wspólnoty (wersy 7-9); świadectwo psalmisty (wers 10); druga wyrocznia Boga – postępowanie wobec niegodziwych i sprawiedliwych (wers 11).
Pieśń wykonywano na melodię „Nie niszcz” (wers 1). Wskazówkę tę znamy już z nagłówków Psalmów 57,1; 58,1; 59,1. Pod względem muzycznym informac
Śpiew psalmu rozpoczyna się od wychwala Boga. Jest ono rezultatem dziękczynienia za wszystkie dzieła, których Bóg dokonał w historii narodu wybranego. Opowiadanie o nich przybliża opowiadających do imienia Boga (wers 2). W pieśni tej, z szacunku do Boga, nie wymieniono Jego imienia. Dla modlących się wystarczyła sama myśl o Bożym imieniu. Miłość nie potrzebuje wielu słów.
Przewodzący liturgii kantor (zob. wers 10), podejmuje słowa Boga – ogłasza sąd nad ludźmi zuchwałymi i zło czyniącymi (wersy 3-6). Czas sądu nie jest nam znany, ale spotkanie z Bogiem
Filary, o których mowa w wersie 4, to utrwalenie starożytnego poglądu, że (płaska) ziemia spoczywa na kilku kolumnach, ustawionych pośród „wód podziemnych” - zob.: 1 Sm 2, 8; Hi 9, 6; 38, 6; Ps 18, 16; 104, 5; Jr 31, 37).
Wersy 5-6 są przestrogą dla ludzi zuchwałych i zło czyniących. Stawiają oni siebie wyżej niż Boga i nie uznają Go
W dniu sądu daremne będzie wyglądanie pomocy z
Wers 9 zawiera metaforę kielicha, który w tym psalmie otrzymał zabarwienie negatywne,
Wspólnota wsłuchana w śpiew kantora, otrzymuje jego wyznanie, że jest on świadkiem tych proroczych słów i pragnie je rozgłaszać przez wszystkie wieki. Śpiewem chce uwielbiać Boga Jakuba (wers 10). Przywołany w tym wersie Jakub, to syn Izaaka i Rebeki, a brat Ezawa (zob. Rdz 25, 19-34). Był on ojcem dwunastu synów, od których imion pochodzą nazwy dwunastu pokoleń Izraela (zob. Rdz 29, 31 – 30, 24). Jakub stał się synonimem całego narodu wybranego.
Psalm kończy się drugą wyrocznią Boga – Boży sąd to nie tylko poniżenie złoczyńców („poutrącanie ich rogów”), ale i nagrodzenie prawych („wzniesienie ich rogów”) /wers 11; Pierwsza Księga Samuela 2, 1-10; Ps 1/. Bóg dostrzega wszystkich ludzi i widzi postępowanie każdego człowieka
Psalm przypomina, że Bóg jest sędzią człowieka, sędzią nieuniknionym, sprawiedliwym i konsekwentnym. Myśl ta znajduje swoją kontynuację na kartach Nowego Testamentu (zob. np. Hbr 12, 23; Ap 6, 10). Trzeba zatem w bo
Zobacz wszystkie teksty numeru ►