O lęku i zaufaniu
Wiara, chociaż nie eliminuje trudnych doświadczeń ludzkiego życia, uspokaja człowieka. Proszę o otwarcie Pisma świętego na Psalmie 56.
2022-06-30
Lęk i zaufanie, to dwa bieguny pomiędzy którymi znalazł się orant.
Układ psalmu: I. Przedstawienie sytuacji psalmisty (w. 2-3); II. Wyznanie ufności (w. 4-5); III. Lamentac
W nagłówku spotykamy termin miktam (w. 1). Pierwszy raz w Psałterzu występuje on w nagłówku
Nota historyczna nagłówka („Gdy go [Dawida] Filistyni zatrzymali w Gat”) nawiązuje do wydarzeń przedstawionych w Pierwszej Księdze Samuela 21, 11-15.
Inwokac
Ufając Bogu psalmista przezwycięża pierwszą trwogę (w. 4). Żywa więź z Bogiem, która urzeczywistnia się w spojrzeniu na świat przez pryzmat słowa Bożego, pozwala orantowi dostrzec konsystencję wrogów: są tylko kruchymi ciałami, bezsilnymi stworzeniami poddanymi Bogu. Są tylko śmiertelnymi ludźmi (w. 5).
Przemi
Psalmista wierzy w Bożą sprawiedliwość, którą pojmuje
W wersach 11-12 hagiograf powraca do wyznania ufności (wcześniej w wersach 4-5). Obydwa fragmenty są do siebie podobne i stanowią pewnego rodzaju refren psalmu, eksponując jego myśl centralną, którą jest zaufanie Bogu w przeżywanym lęku. Pomiędzy wersem 4 i 12 istnieje jednak dosyć wymowna różnica:
W dzień lęku (w. 4a) – w Bogu ufność pokładam (w. 4b)
W Bogu jest mo
Najlepszą odpowiedzią na ludzki lęk jest zaufanie Bogu, gdyż niweluje ono lęk. Oto uzdrawiające działanie żywej i ufnej relacji z Bogiem.
Obydwa passusy, zawierające wyznanie ufności (wersy 4-5 i 11-12), zamyka pytanie retoryczne: „cóż bowiem może mi uczynić (śmiertelny) człowiek?” (wersy 5 i 12; zob.
W ostatniej części pieśni psalmista potwierdza swoją odpowiedzialność za złożone śluby oraz gotowość do ich wypełnienia (wersy 13-14). Łączy je z ofiarą dziękczynną (wers 13). Śluby te można rozumieć
Psalmista, pomimo zagrożeń ze strony wrogów, czuje się bezpieczny. Jest świadomy, że został wyrwany z więzów śmierci. Jego nogi mogą stąpać „przed obliczem Boga w świetle życia” (w. 14). Pierwsza część tego sformułowania podkreśla opiekę i błogosławieństwo Boga udzielane człowiekowi (zob. np. Księga Liczb 6, 24-26), część druga stanowi kontrast wobec ciemności panującej w podziemnej krainie zmarłych (zob. np. Księga Liczb 16, 30; Ps 63, 10).
Zmagania i cierpienia wynikające z nieprzychylności niektórych ludzi, lęk będący reakcją uczuciową wobec powstałych zagrożeń, mogą prowadzić do zmęczenia życiem, zagubienia, kryzysu. Psalmista 56. doświadcza tych stanów. Jest obciążony długotrwałym i intensywnym zmaganiem z lękiem, będącym owocem agresji (przynajmniej słownej) ze strony ludzi jemu nieprzychylnych. Może zamknąć się w sobie i rzucić w rozpacz, albo otworzyć na Boga i chodzić przed Jego obliczem. Wiara pomaga mu wybrać to drugie rozwiązanie. Bezpieczeństwo odnajduje nie w sobie, czy w ludzkich działaniach, ale w Bogu.
Wiara, chociaż nie eliminuje trudnych doświadczeń ludzkiego życia, uspoka
Zobacz całą zawartość numeru ►