O postępowaniu w udręczeniu
Boża obecność daje oparcie i bezpieczeństwo. Proszę o otwarcie Pisma Świętego na Psalmie 142.
2022-09-06
Słowa Psalmu 142 płyną z serca udręczonego. Otrzymały one formę lamentacji indywidualnej, w której orant wyróżnił następujące zagadnienia: I. Błagalne wołanie do Jahwe (wersy 2-3); II. Opis aktualnej sytuacji (wers 4-5); III. Wyznanie zaufania Bogu (wers 6); IV. Prośby (wersy 7-8).
Tradyc
Psalmista pragnie opowiedzieć Jahwe o swoich kłopotach, odsłonić przed Jego obliczem swoje strapienie (wersy 2-3). Wie, że Bóg zna i rozumie jego aktualną sytuację oraz trudną ścieżkę życia (wers 4), ale odczuwa silną potrzebę wypowiedzenia siebie przed Nim. Jest świadomy, że modlitwa wzmacnia jego więź z Bogiem, umocnienia go oraz ułatwia przyjęcie Bożych darów. Człowiek, gdy mówi Bogu o swoich sprawach nie informuje Go, co się z nim dzieje i czego potrzebuje, gdyż Bóg doskonale to wszystko zna (zob. Ewangelia według św. Mateusza 6, 32), ale otwiera się na łaski, którymi Bóg chce go obdarzyć w kontekście aktualnej sytuacji jego życia.
W swojej modlitwie psalmista nawiązuje do działań przeciwników, których celem jest zniszczenie lub ograniczenie funkcjonowania psalmisty. W Psałterzu tego rodzaju postępowanie zostało zobrazowane za pomocą stawiania sideł (wers 4; zob.
Oprócz agresji wrogów, psalmista eksponuje swoje osamotnienie i niemożność znalezienia miejsca, które zapewniłoby mu poczucie bezpieczeństwa (wers 5). Prośba do Boga – „popatrz na prawo i zobacz: nikt na mnie nie zważa” (wers 5;
Psalmista w wersie 6 powraca do modlitewnego wołania (zob. Księga Lamentacji 3, 8), zapoczątkowanego w wersie 2. Cały wers 6 stanowi świadectwo jego wiary i zaufania wobec Boga. Będąc duchowo przy Bogu, czuje się bezpieczny, co podkreślił stosując wyrażenie „kraina żyjących” (zob.
Opisując swoje udręczenie i brak możliwości obrony wobec potężnych prześladowców, pragnie skłonić Boga do interwencji, czyli wysłuchania jego błagań (wers 7). Konkretyzuje je przez obraz więzienia (wers 8a), które pozbawiło go wolności (niekoniecznie fizycznej). Można bowiem żyć
Psalmista, chociaż wciąż przeżywa udręczenie, myśli już o wychwalaniu Boga (wers 8b; zob.
„Będący w okresie strapienia niech się sili na wytrwanie w cierpliwości, która jest przeciwna napaściom,
Psalmista wierzy, że będzie lepiej, a jego osamotnienie skończy się i wokół niego zgromadzą się żyjący sprawiedliwie. Zostanie nie tylko przywrócony do wspólnoty, ale i sam będzie zwornikiem wspólnoty (wers 8cd;
Powróćmy jeszcze do zagadnienia „krainy żyjących” (wers 6). W rozumieniu Starego Testamentu udział w niej – dzięki łaskawości Boga – oznacza stabilność życia (zob.
Udział w „krainie żyjących”, to także każdy dzień, gdy człowiek, pomimo udręk i różnorodnych cierpień, patrzy z ufnością w przyszłość, nie pozwalając odebrać sobie nadziei. Tego rodzaju spojrzenie nie jest owocem ulotnych pragnień czy naiwnych złudzeń, ale zaufania i codziennego trwania przy Bogu.
Udręczenie ludzkiego życia, podobnie