O sprawiedliwej odpłacie
Wieczne życie przy Bogu albo bez Boga zaczyna się na ziemi. Proszę o otwarcie Pisma Świętego na Psalmie 92.
2023-01-04
A |
wersety 1-4 |
Dobroć Boga |
B |
wersety 5-7 |
Dzieła Boga |
C |
werset 8 |
Rozkwit bezbożnych |
D |
werset 9 |
Wieczne wywyższenie Boga |
C’ |
werset 10 |
Zagłada bezbożnych |
B’ |
wersety 11-12 |
Dzieła Boga wobec psalmisty |
A’ |
wersety 13-16 |
Pomyślność sprawiedliwego |
To jedyny psalm w całym Psałterzu hebrajskim, który w nagłówku posiada informację „pieśń na dzień szabatu” (wers 1). Nieco inaczej jest w Psałterzu greckim (Septuaginta), który pięciokrotnie informuje o wykorzystaniu konkretnego psalmu w liturgii związanej z szabatem (Ps 24/23/; 48/47/; 92/91/; 93/92/; 94/93/). Nie należy jednak przypuszczać, że dany psalm został spec
Pierwsza część psalmu (wersy 2-4) wyraża radość oranta, której podłożem jest łaskawość i wierność Boga. Pragnie on wychwalać Jahwe o poranku i późnym wieczorem, a nawet nocą (wers 3). Tego rodzaju rachuba czasu wskazuje na zwykłe pory modlitwy oranta (zob. Ps 5, 4; 42, 9; 63, 7; 119, 62). W naszym psalmie rachuba ta nie ogranicza wychwalania Boga do ściśle określonych godzin, ale eksponuje potrzebę uwielbienia Boga zawsze.
Psalmista swój stan duchowy pragnie uzewnętrznić za pomocą muzyki (wersy 2.4). Wylicza instrumenty strunowe, które mają mu w tym pomóc (harfa, lira, cytra; zob. także Ps 33, 2; 57, 9; 71, 22). Muzyka pozwala wyrazić, co przeżywa jego dusza, czego doświadcza w swoim człowieczeństwie.
Powód wychwalania Boga wskazał w wersach 5-6. Jego radością są dzieła Jahwe, które w tym utworze nie tyle odnoszą są do dzieła stworzenia, ale
Rozwój idei przeciwnych Bogu oraz rozkwit osób i społeczności dla których bezbożność (życie bez przykazań i rad Boga) jest stylem życia, nie jest tożsame z trwałym powodzeniem. Im większy ich doraźny sukces, tym większy ich problem z wiecznością (wers 8; Księga Powtórzonego Prawa 28, 20). Wieczne życie przy Bogu, albo bez Boga zaczyna się na ziemi.
Wers 9 stanowi myśl centralną całego psalmu (człon D). Podkreśla wieczność Boga i Jego nieustanne wywyższenie (zob. Księga Iza
Wers 10 kontynuuje myśl wersu 8 (człon B – B’), wskazując na konsekwencje wobec tych, którzy odrzucają Boga, stając się Jego wrogami. Gdy człowiek walczy z Bogiem, ostatecznie walczy ze swoim życiem, skazując siebie samego na zagładę (zob. Księga Iza
Inaczej jest z człowiekiem, który chce żyć z Bogiem. W celu wyeksponowania tej prawdy psalmista opisuje swoją własną sytuację (wersy 11-12). Korzysta (wers 11) z symboliki rogu (symbol siły, dostojeństwa i potęgi – zob. np.:
Ostatnia część psalmu (wersy 13-16) podejmuje zagadnienie odpłaty,
Bliskość sprawiedliwych z Bogiem symbolizuje ich miejsce na dziedzińcach Domu Bożego (nawiązanie do świątyni jerozolimskiej) /wers 14/. Umiejscowienie to zapewni im żywotność, aż po ostatnie lata ich ziemskiego życia (wers 15). Ich życie stanie się świadectwem sprawiedliwości Boga, który za dobro wynagradza, a za zło karze. W Nim nie ma nic z nieprawości, w Nim jest osto
W treści psalmu brak jest
Psalm ten, to przede wszystkim nauka cierpliwości i wytrwałości dla człowieka starającego się żyć z Bogiem. Cnoty te potrzebne są zwłaszcza wtedy, gdy dostrzega się, że wokół rozrasta się bezbożność, rozkwita nikczemność (wers 8), a drugi człowiek staje się coraz bardziej nierozumny (wers 7) i w rezultacie, coraz bardziej wrogi zamysłom Boga, a nawet samemu Bogu (wersy 5-6. 10). Tymczasem Bóg działa zawsze w odpowiednim czasie i we właściwy sposób. Sprawiedliwy zakwitnie, nawet jeśliby obecnie wydaje się, że jest zasadzony na wyschłej pustyni, a nie na „na dziedzińcach Boga naszego” (wers 14).
Zobacz całą zawartość numeru ►