O miłości i wierności Jahwe
Miłość Boga obejmuje wszystkie narody. Proszę o otwarcie Pisma Świętego na Psalmie 117.
2023-07-04
Psalm 117 to najkrótszy utwór całego Psałterza. Otrzymał on szatę hymnu i
Do wychwalania i wielbienia Boga są wezwane wszystkie gôjîm, czyli wielkie narody pogańskie,
W pełniejszym zrozumieniu wezwania zawartego w wersie 1 może pomóc kontekst umiejscowienia tego psalmu w Psałterzu. Jest on jednym z psalmów tzw. Hallelu (Ps 113-118), czyli psalmów uroczyście odmawianych podczas uczty paschalnej. Przypatrzmy się każdemu z nich pod kątem chwalenia Jahwe. Ps 113 jest ogólnoświatowym wezwaniem do wychwalania Jahwe, który przewyższa wszystkie narody, a Jego chwała wznosi się ponad niebiosa. Nie ma nikogo ponad Boga (Ps 113, 4-5). Dodatkowym powodem do wielbienia Boga jest Jego dobroć wobec potrzebujących różnych form pomocy (Ps 113, 7-9). Ps 114, chociaż w wersji hebrajskiej nie posiada żadnego terminu wzywającego do chwalenia Jahwe, to jednak zawiera on wymowny opis wyjścia narodu wybranego z niewoli egipskiej. Dla wyznawców Jahwe to wystarczający powód by wychwalać Boga, nawet bez szczególnego wezwania. Ps 115 wskazuje na miłość i wierność Jahwe (Ps 115, 1) w kontekście bierności bóstw pogańskich (Ps 115, 4-8). Ich kult jest śmiercionośny, gdyż tylko żywy Bóg ożywia. Wyznawcy Jahwe, pełni życiodajnej nadziei, pragną wychwalać i błogosławić Boga na wieki (Ps 115, 17-18). Ps 116 jest indywidualnym dziękczynieniem za ocalenie od śmierci oraz za pomoc w przeżywanym przez psalmistę udręczeniu. Wychwalanie Boga urzeczywistnia się w pragnieniu wypełnienia ślubowania i złożenia ofiary dziękczynnej (Ps 116, 14.17-19). Ps 118 spogląda w przeszłość, w bogatą historię narodu wybranego. Widzi m.in. „wszystkie narody”, które wystąpiło przeciwko Izraelowi (Ps 118, 10). Pomoc Jahwe sprawiła, że Izrael
W tym gronie Ps 117 podkreśla, że Jahwe jest jedynym Bogiem także dla narodów pogańskich, dlatego wzywa je by i one wychwalały Boga za Jego miłość wobec Izraela – narodu, który Bóg w swoim tajemniczym zamyśle wybrał i szczególnie chronił
Powróćmy do wersu 2. Zawiera informację o dwóch atrybutach Boga, które zostały oddane przez hebrajskie terminy o bardzo bogatym polu znaczeniowym: ḥesed, który można przełożyć
Zobacz całą zawartość numeru ►