O uwielbieniu i lamentacji
Modlitwa nie pozostaje bez wpływu na nasze życie.
2023-09-01
Z psalmem 108 już spotkaliśmy się, gdyż składa się on z fragmentów dwóch innych psalmów. Pierwsza jego część (wersy 2-6) to Ps 57, 8-
W utworze tym wyróżniamy: I. Wprowadzenie w pieśń uwielbienia (wersy 2-3); II. Obietnicę wraz z jej uzasadnieniem (wersy 4-5); III. Prośbę (wersy 6-7); IV. Odpowiedź Boga (wersy 8-11); V. Lamentację i wyznanie ufności (wersy 12-14).
Rozważaliśmy już obydwie części tego psalmu odczytując Ps 57 i Ps 60 (zob. Ps 57 – „Apostolstwo Chorych” 8/2017, s. 8-10; Ps 60 – „Apostolstwo Chorych” 2/2021, s. 12-15). Poszerzmy te refleksje o nowe myśli.
Bez wcześniejszego wprowadzenia (
Nie każdy potrafi rozpoczynać swój dzień od dłuższej i spokojniejszej modlitwy (w znaczeniu szerszym, nie zawężając jej do samej muzyki). A przecież to jedna z kluczowych kwestii w funkcjonowaniu człowieka wiary. W dużej mierze kształtuje ona
Gdy wstajesz ze snu, otwórz zaraz przede wszystkim swoje usta ku chwale Bożej i zaintonuj pieśni i psalmy. Bowiem pierwsza czynność,
Głębokie życie osobiste z Bogiem, zawsze (mimowolnie) uwidacznia się wobec drugich, co psalmista podkreślił w wersie 4. Wrażliwość na Boga, uwrażliwia na człowieka, niezależnie od jego wieku i statusu. Niekoniecznie jest odwrotnie. Człowiek w relacji do człowieka, ale bez odniesienia do Boga, może być zagrożeniem dla człowieka.
Psalmista w wersie 5 uzasadnia swoje pragnienia wychwalania Boga. Wie, że na Bogu może polegać, bo Jego dobroć sięga aż po niebiosa, a Jego wierność po same chmury (zob. Ps 36, 6). Orant nie znajduje lepszego, literacko-przestrzennego obrazu od tego który przedstawił, by opisać łaskę i życzliwość Boga wobec człowieka.
Psalmista zwraca się do łaskawego Boga ze swoim wołaniem – prośbą o pomoc (wersy 6-7). W kontekście dalszej części psalmu modlitwa ta może być prośbą o
Bóg odpowiada psalmiście na jego „wysłuchaj mnie” (wers 7). Wersy 8-11 to słowa wyroczni wypowiadane prawdopodobnie przez kapłana lub proroka. Słowa te przypominają o władzy Boga nad całą ziemią, na której przyszło żyć Izraelitom (wersy 8-9). Możliwe też, że w czasie złączenia tego psalmu, ziemia ta była już deptana przez najeźdźców. W wersach 10-11 utrwalono tradycyjne nazwy wrogów Izraela, co nie oznacza, że w okresie powstania tego psalmu byli oni realnymi ciemiężcami narodu wybranego.
Jan Paweł II wy
Zakończenie psalmu scala doświadczenie bólu (wers 12 – poczucie osamotnienia narodu, opuszczenia nie tylko przez ludzi, ale nawet przez Boga) z nadzieją, że Bóg znowu powróci i będzie ze swoim ludem. To przekonanie karmi nadzieję i wytrwałość. Chociaż dzisiaj jest źle (ponownie wers 12), modlący się wiedzą, że zwyciężyć mogą tylko wtedy, gdy będą trzymać się Boga (wersy 13-14).
Jakaś nowa, nieznana nam sytuac
Czasem modlitwy znane nam od lat mogą stać się znów nowe, świeże, aktualne. Modlitwa nie jest czymś obok aktualnego życia, ale jest jego integralną częścią, nieraz spoiwem duchowo rozlatującego się człowieka. Treści powszechnie znane i wielokrotnie powtarzane stają się znów fascynujące i życiowo użyteczne, tak
Pokolenia się zmieniają, ale sytuacje życiowe wciąż się powtarzają, chociaż w nowej scenerii, w innych ubraniach, pośród nowocześniejszej technologii. Codziennie jednak, wiernie i wytrwale, warto budzić jutrzenkę swoją osobistą modlitwą,
Zobacz całą zawartość numeru ►