O tragedii Jerozolimy
Czy Bóg pamięta o obietnicach danych człowiekowi?
2024-04-02
Psalmista 79. opisuję tą samą rzeczywistość co Psalmista 74. Czyni to jednak krócej, posługując się mniejszą liczbą obrazów,
Psalm otrzymał formę lamentacji narodu, w której wyróżniamy następujące sekcje: I. Lamentac
Początek lamentacji to opis zniszczenia urbanistycznego,
Prawdopodobnie przeżyta masakra była zbyt wielka, aby ją opowiedzieć, dlatego psalmista nie opisał szczegółów dotyczących walk i dokonanej rzezi, ale przedstawił ich okrutne skutki. Poległych było tak wielu, że nawet nie miał ich kto pogrzebać lub nie można ich było złożyć do grobu. W mentalności starożytnych ludów Wschodu oznaczało to dodatkową hańbę i pozbawienie duchowego pokoju w krainie umarłych. Ludzkie ciało stało się padliną dla ptactwa i zwierząt (wersy 2-3; zob. Księga Powtórzonego Prawa 21, 23; 28, 26; Druga Księga Samuela 21, 10-14; Księga Iza
Chociaż walki się skończyły, nie zakończyły się cierpienia Judejczyków. Muszą oni znosić wszelkiego rodzaju ośmieszanie, szyderstwa i drwiny od sąsiednich ludów i narodów (wers 4). Zostali pozbawienia oparcia politycznego (upadek państwa i destrukc
Najtrudniejsze jest jednak poczucie utraty Bożej opieki. Przyczyną tego są grzechy własne i przodków, a konsekwencją jest rozpalenie gniewu Boga. Boży gniew wciąż płonie, chociaż pożary, które trawiły miasto, już dawno ostygły. Rzeź i zniszczenia, których doświadczył lud są już wystarczające, dlatego psalmista woła w imieniu całego narodu: „Jak długo, Panie?” (wers 5; Ps 13, 2; 44, 24; 74, 10; 80, 5; 89, 47).
Orant błaga Boga by gniew swój wylał na narody, które nie znają Go i na królestwa, które nie wzywają Jego imienia (wers 6; Ps 69, 25; Księga Jeremiasza 10, 25; Księga Lamentacji 3, 65-66). Nie mają żadnego z Nim związku, a przecież to oni zniszczyli Jego dziedzictwo i to oni wymordowali Jego lud. Orant przyrównał ich do dzikich zwierząt, które pożarły Jakuba oraz do złodziei, którzy splądrowali dobytek (wers 7).
Psalmista przypomina, gdzie tkwi źródło obecnej sytuacji – w winach ich przodków, którzy nie byli wierni Bogu oraz nie żyli według Jego rad i poleceń
Według oranta oznaką Bożej obecności będzie odpłata
Ostatni wers psalmu jest wyznaniem ufności i obietnicą stałego wielbienia Boga. Wynika ona ze świadomości przynależności psalmisty i jego ludu do Boga, który jest jego Pasterzem. Więź ta pozwala na ślubowanie wychwalania Boga. Orant nie ma żadnego innego argumentu karmiącego jego wiarę i nadzieję
W czasach kiedy powstał ten psalm wyrażał on duchowy ból wyznawców Boga. Jego przyczyną był upadek i popadnięcie w ruinę najcenniejszych spraw
Warto jednak zauważyć, że ostatnim wersem tego psalmu jest myśl o wielbieniu Boga i to stałym, a nie tylko w obecnym lub w najbliższym czasie, ale „z pokolenia na pokolenie”. Orant wypowiedział się w imieniu jemu współczesnych rodaków, ale i tych, którzy przyjdą po nim. Pozostawił im duchowy testament. Nic tego wersu nie zapowiadało wcześniej, a jednak świadomość stałej więzi z Bogiem, nawet pośród największych trudności i tragedii z czasem rodzi nadzieję. Nie pozbawia pytań („
W religijnej praktyce współczesnych Żydów psalm ten wciąż jest recytowany w Jerozolimie, w piątkowe popołudnia przy Ścianie Płaczu oraz używany w liturgii dziewiątego dnia miesiąca Aw (pod koniec lipca lub na początku sierpnia), czyli w dzień postny upamiętniający zniszczenie Pierwszej i Drugiej Świątyni Jerozolimskiej.
Bóg widzi każdego człowieka. Krew Jemu wiernych nigdy nie pójdzie w zapomnienie: „A gdy otworzył pieczęć piątą, ujrzałem pod ołtarzem dusze zabitych dla Słowa Bożego i dla świadectwa,
Zobacz całą zawartość numeru ►