Bóg Amosa, Bóg Szczepana, Bóg Jakuba

By zbawienie się dokonało, potrzebne jest nawrócenie i wiara w Jezusa, a brak nawrócenia i wiary grożą utratą zbawienia.

2024-07-01

Komentarz do liturgii słowa: Am 2, 6-10.13-16; Mt 8, 18-22
XIII tydzień zwykły

Liturgia słowa w ramach pierwszego czytania proponuje nam fragment Księgi proroka Amosa. Przez cały tydzień ta właśnie księga będzie odczytywana w naszych kościołach. Prorok Amos pochodził z judzkiego miasta Tekoa, z zawodu był pasterzem i hodowcą figowców. Działał mniej więcej w połowie VIII wieku przed Chrystusem. Obraz Boga, jaki przybliża Amos swoim rodakom, związany jest ze sprawiedliwością. Bóg czuwa nad praworządnością, a winnych pociąga do odpowiedzialności i kary. Specjalną przychylnością otacza swój naród wybrany. Większość księgi to groźby i przestrogi, o czym świadczą nagłówki do poszczególnych części. Część pierwsza zatytułowana jest „Zapowiedź sądu nad sąsiadami Izraela i nad nim samym”. To z niej pochodzi fragment dzisiejszego czytania. Prorok wypomina wyzysk społeczny oraz demoralizację w relacjach wewnątrzrodzinnych. Przypomina Izraelitom, że w przeszłości Bóg troszczył się o naród. Z racji trwania w grzechach prorok zapowiada dotkliwe kary. Część druga Księgi Amosa nosi tytuł: „Przestroga dla Izraela”. Z niej pochodzą czytania na najbliższe dni od wtorku do piątku (poza środą, kiedy to będzie obchodzone święto św. Tomasza i liturgia będzie dotyczyć apostoła). W ramach czytań z Księgi Amosa usłyszymy przestrogi wobec Izraela oraz zapowiedzi kary. Największą karą okazała się po latach niewola babilońska. W samym zakończeniu księgi zatytułowanym „Przepowiednie odnowy mesjańskiej” prorok Amos zapowiada odnowę. Słowa te odnoszą się do powrotu Izraelitów z niewoli babilońskiej.

Bóg Amosa jest Bogiem sprawiedliwym. Zsyła kary, ale kary te mają prowadzić do nawrócenia i do odnowy życia społeczno-moralnego w Izraelu. Czy taki obraz Boga obowiązuje jedynie w Starym Testamencie?

W poszukiwaniu odpowiedzi na to pytanie warto zwrócić uwagę na dwa fragmenty z Księgi Amosa przywołane przez Nowy Testament, a dokładnie przez Dzieje Apostolskie. Na pierwszy z nich powołał się Szczepan w swojej mowie w czasie przesłuchania przed Sanhedrynem. W tym długim przemówieniu Szczepan opowiedział historię Izraela, wykazując stałą opiekę Boga nad Izraelem, a równocześnie wskazując na odstępstwa Izraelitów. Dla opisania tych grzechów Szczepan posłużył się właśnie tekstem proroka Amosa, w którym prorok wytykał bałwochwalczy kult rozwijający się w narodzie wybranym (por. Dz 7, 42n w nawiązaniu do Am 5, 25n). Szczepan wykazał, że część Izraela odrzucała proroków oraz prawo otrzymane od Boga.

Bóg Szczepana jest Bogiem opiekuńczym i upominającym. Według Szczepana Boża opieka i upomnienia były wielokrotnie w Izraelu ignorowane oraz odrzucane i dlatego na Izrael spadały nieszczęścia. Na pewno nie ma sprzeczności między obrazem Boga przedstawionym przez Amosa i przez Szczepana.

Drugi fragment z Księgi Amosa zawarty w Dziejach Apostolskich pochodzi z mowy Jakuba Mniejszego apostoła, odgrywającego kluczową rolę w pierwotnym Kościele w Jerozolimie. W czasie tzw. Soboru Jerozolimskiego, Jakub posłużył się zakończeniem Księgi Amosa, mówiącym o odnowie Izraela. Apostoł wykazał, że do wspólnoty Kościoła mogą być przyjmowani także nawracający się poganie, a nie tylko Izraelici. Wraz z narodzinami Kościoła niepotrzebne stało się obrzezanie. Już wiele wieków wcześniej Amos mówił o wszystkich narodach, które będą się jednoczyć wokół świątyni oraz wokół prawdziwego Boga (por. Dz 15, 16n w nawiązaniu do Am 9, 11n). Dla apostoła Jakuba było oczywiste, że słowa Amosa były zapowiedzią Mesjasza oraz że te zapowiedzi zrealizowały się właśnie w osobie Jezusa Chrystusa. Zapowiadana odnowa dokona się jedynie poprzez łączność z Jezusem Mesjaszem.

Bóg apostoła Jakuba jest Bogiem zbawiającym poprzez zjednoczenie z osobą Jezusa. By zbawienie się dokonało, potrzebne jest nawrócenie i wiara w Jezusa, a brak nawrócenia i wiary grożą utratą zbawienia.

Podsumujmy. Amos opiewający sprawiedliwość i przestrzegający przez konsekwencjami odrzucenia Boga i Jego prawa jest stale aktualny i dlatego też czytany jest w liturgii. Także niezmiennie aktualne jest nauczanie powołującego się na Amosa Szczepana. Szczepan przypomina nam fakt częstego odrzucania napomnień Bożych. Powołujący się również na Amosa Jakub, który naucza, że zbawienie dokonuje się w Jezusie, jest w swoim nauczaniu szczególnie aktualny. Jakubowa prawda wybrzmiewa wyraźnie w dzisiejszej Ewangelii, w której Jezus wzywa do bezwarunkowego „pójścia za Nim”.

Wszystko to stanowi niezwykłą historię zbawienia, w której możemy i powinniśmy umieszczać nasze życie oraz nasze życiowe doświadczenia, także te związane z chorobą i cierpieniami. Pośród tych doświadczeń medytujmy, co znaczy w historii naszego życia, że Bóg jest Bogiem sprawiedliwym i równocześnie przestrzegającym przed karami, co znaczy w naszej codzienności, że Bóg jest Bogiem opiekuńczym, a równocześnie upominającym, co znaczy w naszym życiu, że Bóg jest Bogiem przynoszącym zbawienie przez Jezusa Chrystusa we wspólnocie Kościoła.       

Autorzy tekstów, Ks. Bartoszek Antoni, Rozważanie, Komentarz do ewangelii

nd pn wt śr cz pt sb

27

28

29

30

31

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

1

2

3

4

5

6

7

Dzisiaj: 22.11.2024