O prześladowaniu, udręce i tęsknocie
Bóg jest wierny obietnicy bycia przy człowieku. Proszę o otwarcie Pisma Świętego na Psalmie 143.
2024-07-02
Psalm 143 jest modlitwą błagalną, indywidualną lamentacją. W Psałterzu jest on ostatnim z siedmiu psalmów, zwanych „psalmami pokutnymi” (Ps 6; 32; 38; 51; 102; 130; 143). W tradycji chrześci
Utwór ten składa się z dwóch głównych części: I. Pełna niepokoju prezentac
Nagłówek przypisuje psalm królowi Dawidowi (wers 1a). Łacińska Wulgata (przekład dokonany przez św. Hieronima) zawiera ponadto informację, że powstał on w czasie buntu syna króla Dawida – Absaloma (zob. Druga Księga Samuela 15, 1 – 19, 11). Liczne analogie tego psalmu do innych psalmów przenoszą jednak datację jego powstania na czas późniejszy, zasadniczo na okres po niewoli babilońskiej.
Psalmista cierpi. W przeżywanym bólu woła do Jahwe (wers 1; Ps 28, 2). Prosi, by Bóg z uwagą wsłuchał się w jego błaganie. Tego rodzaju prośba, która w niektórych psalmach otrzymuję obrazową formę nachylenia Bożego ucho w stronę wołającego (np. Ps 17, 6; 31, 3), podkreśla że psalmista ma coś ważnego do przekazania Bogu lub, że jest mu szczególnie trudno w obecnej sytuacji.
Orant odwołuje się do dwóch przymiotów Boga. Pierwszy z nich dotyczy Bożej wierności (stałości), a drugi sprawiedliwości (wers 1). Pomimo różnych postępowań człowieka, Bóg jest przy człowieku, co w rozumieniu Izraelitów oznacza Jego wierność przymierzu, które zawarł z narodem wybranym. Wierność ta „nie pozwala” Bogu porzucić swojego ludu, chociaż lud ten wielokrotnie porzucał swojego Boga. Prawda ta ośmiela psalmistę do intensywnego wołania o Bożą pomoc. Przywołuje również sprawiedliwość Boga, ale wobec niej nie ma już takiej śmiałości, dlatego prosi by nie musiał stawać wobec Boga
Wersy 3-4 wy
Psalmista próbuje sobie pomóc. Wtedy, kiedy nic nie jest dobrze stara się przypomnieć sobie ten czas, kiedy wszystko było dobrze, czyli on i jego rodacy doświadczali bezpośrednich, cudownych, opiekuńczych ingerencji Boga (wers 5; Ps 22, 5; 77, 6.12-13). Z tego sposobu postępowania psalmisty warto korzystać i dzisiaj, kiedy doświadcza się np. strapienia duchowego (nie doświadcza się obecności Boga, nic nie raduje w praktykach religijnych i nic do nich nie pociąga). Czasem, jedynie co wtedy pozostaje, to intelektualnie powrócić do tych chwil we własnym życiu, kiedy przeżywało się pociechy duchowe, a Bóg był tak blisko, że można było duchowo Go dotknąć. Odniesienie do tych dobrych doświadczeń z przeszłości, ma umocnić obolałą nadzieję – teraźniejszość, chociaż trudna, nie musi jednak oznaczać bezradnej samotności. Ten, który działał w przeszłości, może zaradzić i w teraźniejszości temu, co obecnie tak intensywnie boli. Bóg w swoim byciu przy człowieku jest niezmienny (zob. Ps 102,28).
Orant, chociaż duchowo powalony na ziemię i skrajnie osłabiony (wersy 3-4), tęskniąc za Bogiem wyciąga ku Niemu swoje ręce (wers 6). Gest ten w języku Biblii wyraża modlitwę (zob. Księga Iza
Psalmista jest już u kresu sił, jego duch przygasa, dlatego prosi Boga o szybką interwencję. Szereg błagań,
Orant nie chce iść drogą po swojemu, ale według woli Bożej (wers 10ab). Wyznanie to zakłada pełne zaufanie Bogu, że właściwie poprowadzi On człowieka drogą życia, a przewodnikiem po niej będzie „dobry duch” Boga (wers 10cd). Wyrażenie to eksponuje pełną dobroci i mądrości obecność Boga przy człowieku (zob. Ps 51, 13; Księga Nehemiasza 9, 20). Droga życia przeżywana z Bogiem nie jest wędrowaniem bez doświadczenia cierpienia, ale w tym wspólnym wędrowaniu, pomimo zmagań z cierpieniem, życie staje prostsze, co psalmista ujął przez wyrażenie „równa ziemia” (10d).
Modlący się odwołuje się do Bożego imienia, które przytacza – Jahwe (wers 11). To dosyć częsta praktyka w Psałterzu (zob. Ps 23, 3; 25, 11; 31, 4; 106, 8; 109, 21), stosowana by podkreślić Boże miłosierdzie, opiekę i życzliwość Boga wobec człowieka. Imię to gwarantem stałości relacji Boga do grzesznego i niejednokrotnie niewiernego człowieka.
Zamknięcie psalmu (wers 12), to ponowna prośba oranta o zniszczenie jego przeciwników, czyli tych wszystkich, którzy nękają jego duszę. Oczywiście tego rodzaju prośba jest związana z ówczesną formą odpłaty, która kształtowała myślenia ludzi w czasach psalmisty. W rozumieniu szerszym wers ten może podkreślać, że jest Ktoś, kto potrafi zaradzić czemuś, co aktualnie przerasta możliwości człowieka. Tego rodzaju spojrzenie wynika z nadziei i trzymania się Boga, co psalmista podkreślił przez sformułowanie „jestem Twoim sługą”.
Na charakter pokutny tego psalmu w znacznej mierze wpływa interpretac
Wers 2 tego psalmu posłużył Apostołowi Pawłowi w wykładni o niemożliwości usprawiedliwienia (zbawienia) człowieka przez uczynki Prawa Starego Testamentu – zob. List do Rzymian 3, 20; List do Galatów 2, 16.
Zobacz całą zawartość numeru ►