O Bogu, który jest z nami
Bóg to Obrońca i Władca, który jest blisko. Proszę o otwarcie Pisma Świętego na Psalmie 46.
2024-11-05
Budowa i treść Psalmu 46 umiejscawia go pośród dzieł hymniczno-ufnościowych. Opiewa on Boga, który jest zarówno potężnym obrońcą psalmisty i jego narodu,
Pieśń ta składa się z trzech strof. W każdej z nich natchniony autor wskazuje, że Bóg ochrania go przed katastrofami wynikającymi z: sił natury (strofa I: wersy 2-4), działań politycznych (strofa II: wersy 5-8) oraz pożogi wojennej (strofa III: wersy 9-12). Poprzedzający wszystkie te strofy nagłówek (wers 1) informuje, że pieśń ta powinna być wykonywana na znaną wówczas melodię „Dziewczęta” lub też należało ją śpiewać w wysokiej tonacji (zob. Pierwsza Księga Kronik 15,20).
Strofa pierwsza rozpoczyna się wyznaniem wiary i zaufania Bogu, który jest przy człowieku, zmagającym się różnorakimi doświadczeniami życia. Psalmista ukazuje Boga w aspekcie militarnym,
Pierwszy z kataklizmów wywodzi się z sił natury, co w naszym psalmie obrazują trzęsienia ziemi oraz potęga mórz, zdolnych pochłonąć nie tylko to, co na nich pływa, ale i to, co przy nich się znajduje (wersy 3-4). Dzisiaj coraz lepiej znamy źródło potęgi oceanów i zasadę powstawania tsunami, a pomimo to żadna ludzka myśl i konstrukc
Drugim zagrożeniem może być niewłaściwie uprawiana polityka, której zgubne owoce są przyczyną tragedii nie tylko poszczególnych osób, ale nawet całych narodów (wers 7). Historia współczesna jest tego najlepszą nauczycielką. Psalmista zanim jednak zwrócił uwagę na to niebezpieczeństwo, podkreślił jeden z najważniejszych aspektów wiary narodu wybranego – obecność Boga pośród nich, czego wyrazem było Jego zamieszkanie w Mieście Bożym (wers 5-6), czyli w świątyni jerozolimskiej. Co do wspomnianej rzeki i jej strumieni (wers 5), raczej nie należy dosłownie doszukiwać się takowej w Jerozolimie. Trudno bowiem źródło i potok Gichon w dolinie Cedronu nazwać rzeką, a za jej odnogę uznać sztucznie wybudowany kanał Ezechiasza, wiodący z Gichonu do miasta Dawidowego (zob. Druga Księga Kronik 32, 30). Rzeka wspomniana w psalmie, to próba wyrażenia błogosławieństwa,
Trzeci kataklizm jest związany ze śmiercionośnymi skutkami każdej wojny (wersy 9-11). Naród wybrany wielokrotnie doświadczał czym ona jest i
Strofę drugą i trzecią kończy refren, będący przewodnią myślą całego utworu: „Jahwe Zastępów jest z nami, twierdzą naszą jest Bóg Jakuba” (wersy 8 i 12) Niektórzy tłumacze zamieszczają go również po wersie 4, zamykającym strofę pierwszą. Tytuł „Jahwe Zastępów”, stosowany zwłaszcza przez proroków, eksponuje Boga
Psalm 46 opisuje potęgę i majestat Boga, który panuje nad wszystkimi kataklizmami i równocześnie ukazuje Boga, który jest blisko, mieszka pośród nas, jest z nami. Boga, który jest wielkim władcą, a zarazem wrażliwym obrońcą. Życie w niełatwej codzienności z takim Bogiem kształtuję pokój i zaufanie, bo przecież On jest blisko.
Zobacz całą zawartość numeru ►