Nawróć moje serce, Panie!
«Jeśli się nie nawrócicie...»
2016-02-28
Rok C
Łk 13, 1-9
Jezus wzywa swych słuchaczy do nawrócenia serc. To Jezusowe wezwanie ma miejsce w kontekście tragicznych wydarzeń, które miały miejsce w Galilei. Jezus wzywa również do nawrócenia, każdego w nas. Przychodzimy do Pana z bieżącymi wydarzeniami, które dzieją się na naszych oczach na naszym świecie, niestety często równie tragicznymi jak te, które miały miejsce 2000 lat temu w Palestynie.
Cóż takiego wydarzyło się i dlaczego doszło do masakry Galilejczyków? Wieść o tym dramatycznym wydarzeniu doniosły Jezusowi anonimowe osoby. Tragiczne wydarzenie dokonane przez Piłata, mogło mieć miejsce w czasie corocznej pielgrzymki do Jerozolimy na święto Paschy. Ponieważ mowa jest o składanych ofiarach, najprawdopodobniej chodzi tutaj o ofiary składane w świątyni jerozolimskiej. Krew Galilejczyków została zmieszana z krwią ich ofiar. W tym kontekście zabójstwo Galilejczyków stało się częścią ofiary świątynnej. Piłat bowiem uznał gromadzący się w Jerozolimie tłum pielgrzymów jako prowokację do powstania zbrojnego.
Jezus kontynuuje swą przemowę w tym właśnie kontekście, a opowiadając o tragicznym wydarzeniu z Siloe: śmierci osiemnastu osób (najprawdopodobniej osoby te były budowniczymi wspomnianej wieży i pod jej gruzami zginęli). Jezus przypomina o kruchości ludzkiego życia. «Czy myślicie, że ci Galilejczycy byli większymi grzesznikami niż inni mieszkańcy Galilei, że to ucierpieli?... Albo myślicie, że owych osiemnastu, na których zwaliła się wieża w Siloe i zabiła ich, było większymi grzesznikami niż inni mieszkańcy Jerozolimy?» Jezus mówiąc o tych wydarzeń nawiązuje do nawrócenia. Dla semickiej kultury nieszczęśliwe zrządzenie losu było konsekwencją grzechu. Jezus zadając pytanie o osoby, na które spadł nieszczęsny los, czy były większymi grzesznikami od tych którzy nie zginęli; ukazuje nam prawdę o tym, że przed Bogiem człowiek jest stworzeniem grzesznym. Wiemy o tym, że przez grzech weszła na świat śmierć. Jezus wzywa słuchających Go do nawrócenia.
Pan Bóg cierpliwie czeka na nawrócenie człowieka. O tej Bożej cierpliwości Jezus mówi w przypowieści o drzewie figowym. Drzewo figowe dla kultury semickiej jest symbolem urodzaju i płodności. Ponieważ daje ono owoce dwa razy w roku, pewność owocowania jest 100%-centowa .Dlatego też Prawo Izraela zakazywało wycinania figowców.
Dlaczego właściciel figowca - choć był on cierpliwy, oczekując przez trzy lata na figowe owoce - kazał w końcu je wyciąć, jeśli nawet Prawo na to nie zezwalało? Co symbolizuje ten trzyletni bezowocny czas? Być może nauczanie Jezusa, które trwało trzy lata. Czy Jezus doczekał się upragnionego owocu nawrócenia wśród swych ziomków? Winogrodnik prosi właściciela winnicy o jeszcze jeden rok cierpliwości : «może wyda owoc»... Czy figa wydała upragniony owoc po upływie jeszcze tego jednego roku? Nie daje nam odpowiedzi na to pytanie nasza perykopa ewangeliczna.
Odpowiedzią na to pytanie niech będzie nasze życie! Nich będzie nią owoc naszego nawrócenia! Wielki Post jest czasem uprzywilejowanym. Czas ten pomaga nam spojrzeć w prawdzie na nasze życie i być może uporządkować trudne życiowe sprawy. Nie zapominajmy jednak o tym, że nawrócenie jest łaską Bożą. Nawrócenie nie jest kwestią naszych starań, ale dyspozycyjnością serca na działanie Bożej mocy w nas. Panie nawróć moje serce, aby się do Ciebie nawróciło!